Jesień to okres, w którym owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest tym owocem, który jest dobrze znany dzieciom. Z rozmów z moimi podopiecznymi wywnioskowałam też, że większość dzieci lubi jeść właśnie jabłka. Dlatego zaproponowałam dzieciom bliższe poznanie tego owocu.
Pierwszego dnia stworzyliśmy siatkę wiedzy dzieci, jaką posiadają nt jabłka oraz siatkę pytań, na które chcieliśmy uzyskać odpowiedź w trakcie trwania projektu. Wydzieliliśmy w kąciku przyrodniczym także „Kącik jabłka”, który każdego dnia systematycznie bogaciliśmy. Bawiliśmy się jabłkami, jednocześnie zdobywając nowe wiadomości: segregowaliśmy jabłka wg cech np. kolor, wielkość, kształt. Smakowaliśmy – dowiadując się, że są jabłka słodkie i kwaśne. Badaliśmy przez dotyk rodzaj skórek na jabłkach. Wyróżniliśmy:
LOBO – SŁODKIE
SZARA RENETA – KWAŚNE
JONAGOLD SŁODKO-KWAŚNE
Poznaliśmy etapy powstania jabłka – układając historyjkę obrazkową -„Od pestki do jabłka”.
Zaglądaliśmy do środka owocu, aby poznać jak jest zbudowane jabłko.
Dzieci samodzielnie badały, oglądając przekrojone jabłko na pół, używając lup, by dokładnie je obejrzeć. Wyjmowały z gniazda nasiennego nasiona i je przeliczały. Dzieci wykonały też piękną pracę plastyczną „Jabłka”- rysowały pastelami oraz pracę przestrzenne „Jabłuszka”- lepienie z plasteliny.
Kolejnym krokiem w pogłębianiu wiedzy była wycieczka do sklepu warzywnego aby obejrzeć różne rodzaje jabłek, zobaczyć jak je się waży i pakuje dla klienta. Ponieważ już wiemy, że jabłka możemy spożywać w różnej postaci przygotowaliśmy sok z jabłek, upiekliśmy szarlotkę, kosztowaliśmy jabłek surowych.
Uczestniczyliśmy w zajęciach na których dowiedzieliśmy się, dlaczego należy jeść jabłka oraz kto oprócz ludzi też je lubi.
Wiemy też, że najwięcej witamin jest pod skórką, a chrupiąc ząbkami jabłuszka ze skórką, ćwiczymy sprawność naszej szczęki, języka i całej jamy ustnej.
Poznaliśmy nową piosenkę o jabłuszku pt. „Małe czerwone jabłuszko”.
Wykonaliśmy pracę plastyczną – wydzierankę z papieru kolorowego robaczka na jabłku.
Przy tej okazji poznaliśmy również sokowirówkę- wycisnęliśmy z nich pyszny sok.
CO WIEMY O JABŁKU:
– jabłka rosną w sadzie;
– możemy je kupić w sklepie lub na straganie na targu;
– jak powstaje jabłko;
– dokładnie oglądałem jabłko, wiem z czym mogę je skojarzyć, znam i określam jego wygląd;
– jak jest zbudowane jabłko – oglądałem przez lupę;
– potrafię policzyć wszystkie nasionka w jabłku;
– rozróżniam kolory jabłek: zielone, czerwone, żółte, czerwono – zielone;
– wykonałem różne prace plastyczne o jabłku i z użyciem jabłka
– jak przechowywać jabłka, najlepiej w ciemnym i chłodnym miejscu;
– lubią jeść jabłka ludzie, jest ono także przysmakiem wielu zwierząt;
– w jabłku i innych owocach jest dużo witamin;
– jedz owoce a będziesz silny i zdrowy;
– jakie smakołyki można zrobić z jabłek;
– zachowuje higienę podczas przygotowywania, spożywania oraz podawania posiłków;
– znam bezpieczne posługiwanie się sztućcami oraz bezpieczne zachowanie się w kuchni
– nie należy używać kuchennych urządzeń bez pozwolenia dorosłych.
Realizacja tego projektu była dla nas ciekawym wyzwaniem.