Przedszkole nr 3 organizuje pracę wychowawczo – dydaktyczną w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf
W roku szkolnym 2024/2025 Przedszkole nr 3 realizuje program wychowania przedszkolnego “Kocham przedszkole” – Mirosławy Anny Pleskot i Agnieszki Staszewskiej – Mieszek.
W roku szkolnym 2024/2025 w Przedszkolu nr 3 realizowane są następujące projekty edukacyjne:
- WIELOZMYSŁOWE ĆWICZENIA UMYSŁU PRZEDSZKOLAKA
– to program własny, którym objęte są wszystkie dzieci naszego przedszkola stworzony w oparciu o metodę integracji sensorycznej i integracji bilateralnej. Bazą projektu są: program B.Darlińskiej pod tym samym tytułem (met. integracji sensorycznej) oraz “Program szkolny” A.Danziell’a (met. integracji bilateralnej).
Projekt realizowany jest w formie codziennych ćwiczeń porannych doskonalących somatognozję i przetwarzanie międzypółkulowe, wzmacniających poszczególne partie mięśni zgodnie z sekwencją rozwoju ruchowego dziecka. Drugim elementem programu są prowadzone 1 raz w tygodniu “zajęcia ruchowe kierowane” realizowane przez nauczycieli w grupach. Ćwiczenia te stymulują rozwój sensoryczno-motoryczny dzieci w następujących obszarach: reakcje posturalne, reakcje równoważne, obustronna koordynacja i sekwencyjność ruchu, stabilizacja obręczy barkowej, trening dotykowy, trening wodzenia oczami, trening słuchowy, rozpoznawanie smaków i zapachów, przekraczanie linii środka, integracja wzrokowo-ruchowa, integracja słuchowo-ruchowa, motoryka mała.
- GRUPOWE PROFILAKTYCZNE ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
– to trwające 30-40 min ćwiczenia, którymi objęte są wszystkie dzieci uczęszczające do Przedszkola nr3 w Piasecznie. Zawierają one trening bazowych funkcji słuchowych (wybór ćwiczeń z programu “Dobrze słyszę!”), ćwiczenia logorytmiczne oraz ćwiczenia funkcji prymarnych aparatu oro-facjalnego tj. prawidłowe oddychanie, odgryzanie, przełykanie oraz doskonalenie prawidłowej spoczynkowej pozycji języka. Zajęcia te realizowane są przez nauczycieli specjalistów: logopedę oraz nauczyciela nabywającego uprawnienia do prowadzenia terapii logopedycznej.
- W RYTMIE NATURY: rok polski w przyrodzie, tradycji i zwyczajach, literaturze, muzyce i sztukach plastycznych:
Realizując projekt będziemy:
– obserwować przyrodę, tworzyć kalendarze przyrody, utrwalać znajomość nazw dni tygodnia, miesięcy, pór roku poprzez poznawanie znaczenia i pochodzenia nazw, np.: we wrześniu obserwując kwitnące wrzosy, w październiku – słuchając baśni „Jak to ze lnem było” i dowiadując się jak z lnu lecą paździerze, w listopadzie – obserwując listopadową przyrodę i poznając przysłowia ludowe: listopad liść opadł, w listopadzie goło w sadzie; w grudniu – obserwując pogodę i bawiąc się przy piosence „Jedzie grudzień po grudzie”, styczeń – słuchając Bajki o Starym i Nowym roku” i bawiąc się grą słów „tam gdzie nie sięga ludzki wzrok, styka się z rokiem rok…”… Każdy dzień, miesiąc niesie wiele możliwości poznawania otaczającej rzeczywistości.
– poznawać tradycje i zwyczaje roku polskiego, uczyć się piosenek ludowych, przysłów, uczestniczyć w wydarzeniach mających swoje źródło w ludowej tradycji, np. Andrzejki, Topienie Marzanny, wielkanocne zabawy z kogucikiem, Sobótka i poszukiwanie kwiatu paproci .
– rozwijać wrażliwość muzyczną dzieci, np. przez słuchanie listopadowe „Preludium deszczowego”, czy grudniowe Scherza h moll op.20 Fryderyka Szopena z motywem kolędy „Lulajże Jezuniu”, utworu „Cztery pory roku” Vivaldiego, czy „Poranek” Griega;
– oglądać reprodukcje obrazów znanych malarzy, przedstawiających przyrodę w różnych porach roku, a także tworzyć prace plastyczne różnymi technikami, także w plenerze:
– poznawać polską literaturę dziecięcą, dawną i współczesną, opowiadającą o szacunku do przyrody, tradycji i człowieka, który jest jej częścią.
- „W ŚWIECIE EMOCJI Z FENKIEM” na podstawie serii książek „Przygody Fenka” – projekt edukacyjny
Projekt ma na celu m.in. aktywizowanie dzieci w kierunku rozumienia emocji, budowanie systemu wartości, wychowanie do wartości takich jak empatia, szacunek, wrażliwość, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, eliminowanie zachowań agresywnych. Polega na comiesięcznym zapoznaniu się z książką z serii „Przygody Fenka” przedstawiającą wartości lub emocje oraz realizacją zadań z nimi związanych.
- O cierpliwości – w październiku;
- O złości – w listopadzie;
- O wdzięczności – w grudniu;
- O strachu – w styczniu;
- O zazdrości – w lutym;
- O odpowiedzialności – w marcu;
- O szacunku – w kwietniu;
- O wzruszeniu – w maju.
O radości i koleżeństwie – każdego dnia …